Організація роботи учнів з хронологічними таблицями
та історичними картами на різних етапах уроку.
Сутність компетентнісного підходу полягає у спрямуванні навчального процесу на набуття учнями необхідного комплексу знань, вмінь, досвіду й ціннісних орієнтацій, що дозволяють учням здійснювати пізнавальну діяльність. Через це результати освітнього процесу бажано зробити передбачуваними й чітко вимірюваними. Тому в структурі хронологічної компетентності варто впорядкувати хронологічні вміння за когнітивними процесами, які є основою для їх здійснення. Зазначений підхід відповідає наведеній нижче структурі хронологічної компетентності учнів (див. табл.).
Структура хронологічної компетентності
Знання
|
Понять: відлік часу, хронологія, дата, століття, тисячоліття, літочислення, ера
|
Когнітивні процеси
|
Хронологічні вміння
|
Пам’ятати - відтворювати правильну інформацію по пам’яті
|
Називати найважливіші дати
|
Розуміти - засвоювати навчальний матеріал чи досвід
|
Визначати дати та хронологічні межі подій; тлумачити хронологічні поняття; відносити дати та події до відповідних історичних періодів та епох; співвідносити різні системи літочислення; пояснювати, які ключові фактори пов’язують події між собою
|
Застосовувати - діяти згідно з правилами
|
Позначати на лінії часу запропоновані вчителем дати подій; співвідносити рік зі століттям; визначати послідовність та тривалість подій, їхню віддаленість від сьогодення; визначати наступність подій у часі; складати хронологічні та синхроністичні таблиці
|
Аналізувати - розділити щось на частини, які не мають ознак цього цілого, та описати, як ці частини відносяться до цілого
|
Виявляти ієрархічність подій та тривалість процесів; порівнювати події за часом, коли вони відбувалися, та їхню тривалість; виділяти етапи історичних подій та процесів; виділяти сутнісні ознаки історичного періоду чи етапу; знаходити місце події в загальному хронологічному контексті
|
Оцінювати - робити судження, засновані на критеріях та стандартах
|
Оцінювати аргументованість й обґрунтованість періодизацій історичних процесів
|
Створити, синтезувати - зібрати нове ціле з частин чи розпізнати компоненти нової структури
|
Створювати часові асоціації; складати власну періодизацію історичного процесу
|
Досвід
|
Створення власних періодизацій історичного процесу чи періоду
|
Цінності
|
Час як фундаментальна структура всесвіту, основа людського буття
|
Формування хронологічної компетентності учнів має бути органічним елементом у загальній системі навчання історії; його слід планувати на всіх етапах навчального процесу - від початкового (ознайомлювального) вивчення матеріалу до його закріплення, повторення, узагальнення й оперування ним.
Найважливішим елементом у методиці розвитку хронологічних вмінь учнів на першому етапі постають хронологічні задачі, серед яких можна виділити два підвиди: стандартні й нестандартні. Якщо стандартні дозволяють розвивати найпростіші хронологічні вміння учнів, такі як вміння співвідносити рік зі століттям, підраховувати час, який минув від однієї події до іншої, то нестандартні розраховані на формування таких складних вмінь учнів, як співвідносити різні системи літочислення, працювати з неадаптованими історичними джерелами, зміст яких складає хронологічний матеріал.
Наведемо приклади стандартних хронологічних задач:
- Задачі на встановлення віддаленості події від сьогодення: «Скільки років тому відбулася подія, якщо відома її дата? ».
- Задачі на встановлення віддаленості однієї події від іншої: «Скільки минуло років від однієї події до іншої?» або «На скільки років одна подія відбулася раніше за іншу?».
- Задачі на встановлення дати події за її віддаленістю від сьогодення: «Якого року відбулася подія, якщо відомо, що після неї минуло ... років?».
- Задачі на встановлення дати події за її віддаленістю від іншої події: «Якого року відбулася подія, якщо відомо, що це сталося після вказаної події через певну кількість років? ».
- Задачі на встановлення віддаленості події від зазначеної дати (з переходом через еру): «Під час захоплення Ніневії 612 р. до н. е. згорів палац Ашшурбаніпала. Скільки років пролежали недоторканними книжки з бібліотеки царя, якщо залишки палацу було розкопано 1854 р.?».
- Задачі на встановлення дати події н. е. за віддаленістю її до іншої події (з переходом через еру): «Якого року греки святкуватимуть 2500-річчя перемоги у Саламінській битві?».
- Задачі на встановлення дати події, що відбулася до н.е. за віддаленістю її від сьогодення (або від певної дати): «Якого року відбулася Марафонська битва - перша перемога греків над персами, якщо відомо, що 2011 р. у Греції відзначали 2500 років цієї події?».
- Задачі на встановлення подій за датами або дат за подіями: «Якого року вперше в документальних джерелах вжито назву «Україна»?» або «Яка подія відбулася 972 р. біля Дніпрових порогів?».
- Задачі на встановлення та групування дат на основі наведених подій, явищ, процесів; па співвіднесення дат з явищем або процесом: «За датами встановіть події з історії Галицько-Волинської держави: 1199 р., 1238 р., 1223 р., 1241 р., 1253 р., 1340 р., 1349 р.» або «Розмістіть на хронологічних сходинках імена найбільш відомих князів Київської Русі доби роздробленості».
- Задачі на встановлення синхронності фактів, подій, історичних періодів: «Сучасником яких відомих вам історичних діячів був князь Данило Романович (Галицький)?»
- Задачі на встановлення хронологічної послідовності подій з використанням уривків з джерел, історичних малюнків (картин) тощо:
«Назвіть події історії Київської Русі за перших князів, про які розповідає літопис. Розташуйте їх у хронологічній послідовності» або Розташуйте портрети князів у хронологічній послідовності».
На основі стандартних хронологічних задач побудовано й різноманітні дидактичні ігри з використанням хронологічного матеріалу. Тут вчителеві доцільно використати один з багатьох різновидів гри «Хронологічне лото»: ведучий називає століття й демонструє заздалегідь підготовлені дати (записані на дошці), а учні відповідають, чи належать дати відповідному століттю. Цю гру можна застосувати у зворотному порядку: ведучий називає дати, гравці відповідають, до якого століття вони належать. Під час гри можна влаштовувати змагання між рядами.
«Точність - ввічливість королів» побудована як змагання між рядами учнів. Учні записують на дошці дати, що трапляються в тексті підручника, починаючи від першого параграфа. Ведучий до кожної дати пропонує запитання, відповіді на які мають бути лаконічними й точними (команді зараховують блискавичні, точні відповіді; відповідає представник ряду, який першим підняв руку).
Гра «Порушена послідовність» відчутно пожвавлює інтерес учнів до виконання хронологічних завдань. Учням пропонується відновити послідовність подій, дати яких у довільному порядку вони бачать перед очима.
Наведені вище стандартні задачі й дидактичні ігри розраховані на формування базових хронологічних умінь і навичок, які мають прикладний характер і розвиток яких повинен здійснюватися під час перших років вивчення учнями історії в школі.
Прикладом нестандартних хронологічних задач можуть бути такі задачі:
- Співвідносити різні системи літочислення: «Відомо, що мусульмани ведуть своє літочислення від року переселення Мухаммеда із Мекки в Медину. Встановіть, який зараз рік за мусульманським літочисленням» .
- Працювати з неадаптованими історичними джерелами, що містять хронологічний матеріал: «Прочитайте уривок із Повісті минулих літ й дайте відповіді на запитання. «У рік 6454 Ольга з сином Святославом зібрала воїв багатьох і пішла на Древлянську землю. І вийшли древляни насупротив. І коли зійшлися обидва війська докупи, кинув списом Святослав на деревлян, а спис пролетів між ушима коня і вдарив під ноги коневі, бо був [Святослав] зовсім малим. І сказав [воєвода] Свенельд і [кормилець] Асмуд: «Князь уже почав. Ударимо, дружино, вслід за князем». Якого року відбулася ця подія за нашим літочисленням? Як ви це визначили? Від якої події рахували час слов’яни? Чи можете ви встановити, в якому році за слов’янським літочисленням відбулося хрещення Русі?».
Важливе значення у розвитку хронологічних вмінь учнів має робота з різноманітними типами таблиць. Найпростішим типом є загальна хронологічна таблиця, яка відіграє роль довідника з хронології. У таких таблицях дві колонки: дата й подія. Тематичну хронологічну таблицю учням можна запропонувати вести під час вивчення окремої навчальної теми. Для встановлення між-курсових зв’язків найкраще підходить синхроністична таблиця, що дозволить зафіксувати й порівняти учням події, що відбулися в різних країнах в один і той самий історичний період.
До своєрідних типів таблиць належать історичні календарі й хронотопи. Якщо перші відображають динаміку історичних подій у деталях, то в інших головну увагу приділяють часу й місцю, де відбувалися події.
Складання хронологічних таблиць не повинно бути самоціллю, оскільки зміст кожної хронологічної таблиці повинен стати матеріалом для осмислення певних тенденцій розвитку історичних процесів і служити встановленню причиново- наслідкових зв’язків. Стійкий інтерес до складання і заповнення хронологічних таблиць буде лише тоді, коли учитель урізноманітнить форму завдань. Значний ефект мають хронологічні завдання, що привчають учнів поєднувати історичний простір з історичним часом. Історичний процес - це свого роду просторово-часовий континуум, і тому будь-яка дата повинна бути прив’язаною до певного місця. Наприклад, під час вивчення теми, пов’язаної з історією Османської імперії, учням можна запропонувати заповнити хронологічну таблицю «Завоювання османів в XVI ст.», використовуючи при цьому історичну карту в атласі. Результатом роботи учнів над таким завданням буде таблиця, зміст якої не тільки не повторюватиме матеріал підручника, а й створюватиме образне уявлення про хід та наслідки завоювань османів.
Також учитель може запропонувати учням після заповнення таблиці виконати завдання, суть якого полягатиме у визначенні певних етапів у ході османських завоювань згідно з обраним ними самостійно критерієм. Роботу над таблицею можна завершити обговоренням проблемного питання: «Чому більшість завоювань османи здійснили в першій половині XVI ст. і зовсім мало в наступний період?»
Заслуговує на увагу метод складання хронологічних таблиць, побудований на принципі зворотної хронології подій, оскільки дозволяє більш чітко визначити причиново-наслідкові зв’язки між подіями і руйнує шаблонність у сприйнятті історичного процесу. Подія, від якої вчитель може запропонувати побудувати зворотний хронологічний ланцюжок причиново-наслідкових зв’язків, може бути як державного, так і історично-особистого масштабу. В останньому випадку хронологічний ланцюжок не обов’язково буде довгим, але завдання здатне викликати зацікавленість учнів, наприклад: «Які події передували зреченню П. Дорошенком гетьманства? »
Якщо в попередньому випадку учні встановлювали причиново-наслідкові зв’язки між подіями, що відбулися під час правління однієї особи, то, пропонуючи встановити, які події передували ліквідації гетьманства 1764 року, перед школярами постає завдання дослідити й осмислити певний історичний період , тут - процес поступового нищення української державності у складі Російської імперії.
Специфічну роль у викладі й формуванні хронологічних вмінь учнів відіграють різноманітні схеми. Наприклад, схема-«драбина» дозволяє відстежити причиново-наслідкові зв’язки між різними історичними подіями. Колові схеми фіксують часові межі історичних подій, періодизація яких викликає дискусію.
Творче використання та застосування хронологічних знань та вмінь повинно обов’язково спиратися на глибоке осмислення такої складної категорії, як історичний час. Час як категорія визначає логічну послідовність, тривалість і синхронність подій та явищ історичного процесу. Р.Страдлінг наголошує, що більшість викладів національних історій схожі на окремі лінійні розповіді процесів) що існують самі по собі. Цей вертикальний принцип, суть якого у зосередженні уваги на причиново-наслідкових зв’язках, потрібно доповнити горизонтальним принципом, а саме - розглядом історичних явищ та певних тенденцій в масштабі загальноєвропейському чи навіть всесвітньо-історичному. Тому на рівні застосування хронологічних вмінь, які здійснюються на основі таких когнітивних процесів, як аналіз, синтез й оцінювання інформації, пов’язаної з історичним часом, учням слід пропонувати такі пізнавальні завдання:
- Виявляти ієрархічність подій та тривалість процесів: «Епоху Середньовіччя історики традиційно поділяють на три етапи. Як ви вважаєте, чи збігаються хронологічні межі цих етапів для різних країн? Чому?»
- Порівнювати події за часом, коли вони відбувалися, та їхню тривалість: «Порівняйте процес створення єдиної централізованої держави в Англії й Франції. Чи збігаються хронологічні межі процесу зміцнення центральної влади у цих двох країнах? Спробуйте пояснити отримані в результаті порівняння висновки».
- Виділяти етапи історичних подій та процесів на основі визначення їхніх сутнісних ознак: «Які етапи в історії Столітньої війни ви могли б виділити? На основі якого критерію ви будете здійснювати поділ історії Столітньої війни на окремі етапи? »
- Знаходити місце події в загальному хронологічному контексті: «Поміркуйте, чому історики вважають 476 р. умовною датою падіння Західної Римської імперії. Як ви вважаєте, чи можна точно визначити, які події стали точкою відліку історії Середньовіччя? »
- Оцінювати аргументованість й обґрунтованість періодизацій історичних процесів: «Історики різних шкіл не мають спільної думки щодо періодизації Нового часу. У радянській історіографії, у рамках формаційної теорії, його початок пов’язували з англійською революцією, що розпочалася 1640 року. Серед інших подій, які визнають за вихідний рубіж Нового часу, називають події, пов’язані з Реформацією (1517), відкриття іспанцями 1492 року Нового Світу, падіння Константинополя (1453) або навіть початок Великої Французької революції (1789). Думка якої групи істориків видається вам найбільш обґрунтованою? Чому?»
- Створювати часові асоціації: «Відомо, що на середньовічних годинниках не існувало стрілки, яка показувала хвилини. Поміркуйте, як це впливало на сприйняття часу середньовічною людиною. Із якими асоціаціями пов’язане сприйняття часу сьогодні? Яку відмінність у сприйнятті часу в різні історичні періоди можна помітити?»
Методичні прийоми, які використовуватиме вчитель для розвитку хронологічних вмінь учнів, залежать від особливостей етапу уроку. Наприклад, на етапі вивчення нового матеріалу найбільш доцільним було б заповнення різноманітних видів таблиць й складання певного хронологічного комплексу, який супроводжує вивчення навчального матеріалу; на етапі систематизації й повторення раніше вивченого матеріалу - різноманітні хронологічні задачі й дидактичні ігри; на етапі осмислення вивченого матеріалу - проблемні питання, евристична бесіда або ж дискусія.
Крім того, методисти пропонують застосовувати ряд методичних прийомів, що допоможуть організувати повноцінну роботу учнів з хронологічним матеріалом, наприклад наочно-образне позначення часу. Суть цього методичного прийому полягає в тому, що важливу подію описують якомога яскравіше з використанням цитат. Або не вчитель може запропонувати учням самим проілюструвати дату малюнком чи спробувати створити часові асоціації, пов’язані зі значною історичною подією.
Допомогти вчителеві з’ясувати, чи вдалося сформувати в учнів певні ціннісні орієнтації, пов’язані з розумінням часу як фундаментальної структури Всесвіту, основи людського буття, мають запитання заключної частини уроку. Нам видається важливим, щоб учитель під час рефлексії підводив учнів не тільки до відповідей на поставлені питання, а й намагався стимулювати постановку подібних питань самими учнями.
Отже, сучасний компетентнісний підхід до процесу організації навчання потребує зламу певних стереотипів й стандартних підходів до використання хронологічного матеріалу на уроках історії. Запропоновані в статті підходи до формування хронологічної компетентності учнів під час навчання історії, безумовно, вимагають подальшого осмислення і поступового запровадження в практику навчання.
Зразки тестових завдань http://sh-history.ucoz.ua/load/testi_do_urokiv/26 |