Мальований В.Ф.
Методичні рекомендації
щодо підготовки учнів до ДПА/ЗНО з історії України
Нині система роботи зі старшокласниками спрямована на якісну підготовку до складання ЗНО. Тому необхідно спрямувати навчальний процес на навчання оперування знаннями, а не накопичення знань учнями.
Звертаю увагу, що завдання для ДПА (ЗНО) з історії України орієнтовані на перевірку засвоєння основного (нормативного) змісту; охоплюють стрижневі лінії змісту курсу історії України, найважливіші навчальні знання (дати, факти, поняття, теоретичні положення тощо) та рівень оволодіння предметними вміннями.
Завдання мають комбінований характер: кожне з них, фактично, перевіряє не тільки зазначену предметну компетентність (хронологічну чи просторову), а й інші (логічну, інформаційну).
Використовую тестові технології в три етапи:
– теоретична й практична підготовка вчителя та учнів до проведення тестування;
– організація тестування;
– аналіз і корекція результатів.
На першому етапі вчитель здійснює відбір або самостійно розробляє тестові завдання. Головними вимогами до них є відповідність меті навчання, високий ступінь валідності, багатоваріантність, побудова неправильних відповідей на основі типових помилок. Типологія тестів ураховує особливості їх змісту та структури.
Другий етап включає в себе пояснення процедури, режиму, правил виконання тестових завдань, умов оформлення робіт, демонстрування алгоритмів виконання завдання, виконання тренувальних завдань. Важливим для вчителя є дотримання головної вимоги в освоєнні тестових технологій школярами – від простих завдань до складніших. Освоєння кожної нової форми тестових завдань слід починати з детального ознайомлення з інструкцією щодо їх виконання.
На третьому етапі здійснюється виявлення типових та індивідуальних помилок, що їх припустилися учні. Аналіз результатів проводиться в довільній, найбільш зручній і звичній для вчителя й школярів формі.
Підготовка до ДПА/ЗНО з історії України здійснюється відповідно до навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів (10-11 класи) з історії України, затвердженими Міністерством освіти і науки України від №14.07.2016 № 826, наказу Міністерства освіти і науки від 03.02.2016 № 77 «Про затвердження програм зовнішнього незалежного оцінювання осіб, які бажають здобувати вищу освіту на основі повної загальної середньої освіти», наказу Українського центру оцінювання якості освіти від 22.09.2016 № 162 «Про затвердження Загальних характеристик сертифікаційних робіт зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року».
Застосовую власні тестові завдання та тести ЗНО попередніх років з метою перевірити такі знання та вміння учнів:
– вказувати історичні дати, хронологічні межі, періоди важливих подій і процесів, понять, місця подій, обставини, учасників, результати подій, пам’ятки культури.
– визначати хронологічні межі соціально-економічних і політичних подій, їх послідовність і синхронність, встановлювати відповідність між явищами, процесами, подіями та періодами, епохами.
– локалізувати історико-географічні об’єкти та історичні факти на карті;
– розпізнавати та зазначати хід, зовнішні ознаки подій, пам’ятки культури різних епох;
– характеризувати істотні риси, складові, етапи, віхи подій, явищ і процесів минулого, діяльність видатних історичних постатей;
– встановлювати відповідність між одиночними фактами і типовими загальними явищами, групувати факти за вказаною ознакою;
– розпізнавати найдавніші історико-культурні пам’ятки, описувати їх, визначати архітектурно-стильові та мистецько-стильові відмінності пам’яток різних періодів історії України;
– визначати найважливіші зміни, що відбуваються в житті людства, значення найважливіших подій в історії України;
– встановлювати причини і наслідки подій і явищ, оцінювати їхнє значення;
– давати визначення історичних понять і термінів, пояснювати їх і доречно вживати;
– працювати з історичними документами різного змісту.
Обираючи літературу для підготовки до ЗНО, звертаю увагу:
– на наявність грифів, які засвідчують, що те чи інше видання рекомендовано до використання Міністерством освіти і науки України, Українським центром оцінювання якості освіти;
– на рік видання (перевидання) посібника;
– на те, за специфікацією якого року укладені тренувальні вправи.
Для якісної підготовки до державної підсумкової атестації та зовнішнього незалежного оцінювання з історії України працюємо на уроках з такими інтернет ресурсами:
–http://www.lvtest.org.ua/zno-2017/pidhotovka-do-zno-2017 – Львівський регіональний центр оцінювання якості освіти (тренінг он-лайн: дати та події з історії України);
–http://www.test-center.od.ua/index.php?action=zno_meth – список персоналій для візуального розпізнавання;
–http://znohist.at.ua/photo/ukrajinske_mistectvo_khkh_st/13 – українське мистецтво ХХ століття;
–http://svitppt.com.ua/obrazotvorche-mistecstvo/zhivopis-i-grafika-hh-stolittya.html –живопис і графіка ХХ століття;
–http://www.lvtest.org.ua/zno-2017/72-pidhotovka-do-zno-2017/731-treninh-on-line-daty-i-podii-z-istorii-ukrainy – тренінг он-лайн. Дати, події з історії України;
|