. Вивчення історичних персоналій та постатей. - Педагогічна лабораторія - Каталог файлів - Борівська ЗОШ І-ІІІ ст. №1
Окружний опорний заклад "Борівська ЗОШ І-ІІІ ст. №1
ім Героя Радянського Союзу В.С.Колісника 
Борівської селищної ради"
Четвер, 25.04.2024, 01:45
ГоловнаРеєстраціяВхід Вітаю Вас Гість | RSS

Меню сайту

Категорії розділу
Мої файли [3]
ЗНО [0]
Педагогічна лабораторія [22]

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


Головна » Файли » Педагогічна лабораторія

Вивчення історичних персоналій та постатей.
17.02.2019, 22:00

Вивчення історичних персоналій та постатей.

Варіанти організації роботи учнів по вивченню історичної особистості

Варіант 1. Алгоритмічний

Вивчення особистості здійснюється у певній послідовності .

  1. Запам’ятовування прізвища, імені.
  2. Ознайомлення з етапами та змістом діяльності особистості.
  3. Засвоєння її ідей, поглядів, переконань, ідеалів.
  4. З’ясування питання, інтереси якої соціальної групи захищала ця особистість.
  5. Вивчення оцінок особистості її сучасниками та нинішніми дослідниками.

У запропонованому варіанті доречно використовувати пам’ятки складання історичного або політичного портрета, або характеристики історичного діяча.

План складання політичного портрета

  1. Ідеологічні симпатії (консерватор, ліберал, соціал-демократ тощо).
  2. Власні оригінальні політичні погляди (завдання, засоби реалізації).
  3. Шлях становлення політичного діяча (основні етапи).
  4. Основні напрямки діяльності політичного діяча.
  5. Результати діяльності політичного діяча з погляду сучасників та істориків.

Для успішного складання історичного портрета необхідно використовувати пам’ятку "Як скласти історичний портрет?"

  1. Як відбувалося становлення особистості історичного діяча?

1.1. Де і коли він народився?

1.2.Де і в яких умовах жив?

1.3.Як формувалися його погляди?

  1. Особисті якості й риси характеру.

2.1.Як особисті якості діяча впливали на його діяльність?

2.2.Які з його особистих якостей вам подобаються, а які ні?

  1. Діяльність історичного діяча.

3.1.Охарактеризуйте основні справи його життя.

3.2.Які успіхи і невдачі були у його справах?

3.3.Які верстви населення підтримували його діяльність, а які-ні ,та чому?

3.4.Які були наслідки його діяльності:

  1. для сучасників;
  2. для нащадків?
  1. Яке ваше особисте ставлення до історичного діяча?

План складання історичного портрета

  1. Походження історичного діяча. Дитячі та юнацькі роки.
  2. Ідеологічні симпатії.

Власні оригінальні погляди.

  1. Шляхи становлення історичного діяча.
  2. Основні напрямки діяльності.
  3. Результати діяльності історичного діяча очима сучасників та істориків.

Для учнів середньої ланки загальноосвітньої школи необхідно використовувати пам’ятку для характеристики історичної особистості.

Пам’ятка для характеристики історичного діяча

  1. Встановіть, коли та в якій країні жив історичний діяч. Укажіть історичні умови, на тлі яких він розгортав свою діяльність.
  2. Опишіть його зовнішність, характер. Що, на вашу думку, вплинуло на формування його особистості? Які його вчинки варто наслідувати, а які ви не схвалюєте?
  3. Інтереси якої суспільної верстви він виражав?
  4. Назвіть основні наслідки його діяльності.
  5. Дайте оцінку його діяльності. Як ви ставитеся до засобів, якими він прагнув досягти мети?

Історична особа повинна стати для учня живою, реальною, а не тінню давнини. Людина має свій характер, внутрішні й зовнішні риси, сильні та слабкі сторони. Тому, рекомендую враховувати методичні вимоги до характеристики історичної особи.

Методичні вимоги до характеристики історичної особи

  1. Характеристика на тлі епохи у тісному зв’язку з історичною обстановкою.
  2. Показ людини як живої особистості (через портрет, сюжетну ілюстрацію, відгуки і спогади сучасників, висловлювання самої особи, думки істориків).
  3. Вплив на учня через емоції та логіку викладу.
  4. Дотримання історизму та об’єктивний добір джерел.
  5. Показ історичних осіб у їх багатогранності.
  6. Використання портретів історичних осіб для формування особистісних ідеалів.

Запропонований підхід забезпечує дотримання наукових засад вивчення особистості. Вчитель та учні можуть додавати чи виключати окремі блоки наведеного ланцюжка залежно від мети та наявності навчального матеріалу.

Варіант 2. Біографічно-оцінний

Вивчення особистості здійснюється через розв’язання біографічних задач. Вчитель сприяє поступовому накопиченню учнями інформації про видатну особу. Коли учні мають достатній обсяг інформації, вчитель зачитує біографічну довідку про особистість, не називаючи її ім’я.

Приклад (історія України 8 клас)

Представник відомого княжого роду. Один з найбагатших людей у Європі свого часу. Гуманіст, просвітник, культурний діяч. Йому притаманні були розсудливість і толерантність. Реальний претендент на польський трон. Великий життєлюб, ревний християнин, патріот України, лідер опозиції унії, прихильник та ідеолог антитурецької ліги. Очолив боротьбу з козацько-селянськими повстаннями кінця XVI століття.

До цього ж варіанта відносимо і методику вивчення оцінної інформації.

Вчитель поступово, від уроку до уроку, нагадує про особистість, наводячи нові й нові оцінні характеристики, доки учні не впізнають історичну особу.

Приклад

Ф.Уманець: "В характері цієї особи присутня двоїстість, притаманна сучасним малоросіянам".

Е.Спаноккйо: "…найзаможніша людина в державі…розсудлива й гідна… був русином і вождем схизматиків".

П.Куліш: "…панська пасивність, незнання руської природи, неповага до прав свого народу, скаредність… Дім_був широкими вратами, що вели до погибелі руську віру та народність".

І. Франко: "…був одним із головних двигунів національного життя Південної Русі другої половини 16 століття".

І. Огієнко: " …всі українські магнати не зробили стільки для України , скільки зробив сам __ …Це він врятував Україну як націю".

В. Смолій : "…ідеї та справи ___ ілюзорні , наївні, безнадійні".

В процесі вивчення теми учні впізнають князя К.-В. Острозького. До складання таких задач доцільно залучати учнів у процесі та після вивчення теми .

Варіант 3. Порівняльний

В процесі вивчення певної теми вчитель пропонує заповнити порівняльну таблицю, яка допомагає аналізувати та систематизувати інформацію ( таблиця 1) Заповнення таблиці обов’язково виявить можливість чітко визначити певні якості у деяких осіб , що за вміло скерованої самоосвітньої діяльності учнів сприятиме опрацюванню додаткових джерел знань .

Варіант 4. Оцінно-екстремальний

Учні разом з учителем дають оцінку особистості за її поведінкою в екстремальній ситуації.

Приклад (історія України 8 клас)

Повстання на Правобережній Україні С. Палія, що оцінювалось сучасниками як нова "Хмельниччина", непокоїло московський уряд, який використовував для його придушення війська І. Мазепи .

Скориставшись походом Карла XII на Московію через Україну, І.Мазепа уклав з ним союзний договір та перейшов на бік шведів, фактично зрадивши Петра 1, інтереси якого він захищав, придушуючи повстання С. Палія.

Дайте оцінку цим фактам .

Варіант 5. Частково-оцінний

Вчитель разом з учнями дає оцінку особистості за окремими, але яскравими сторінками її біографії .

Приклад (історія України 8 клас)

Оцінювання К. Розумовського.

Козацький син став впливовою особою при імператорському дворі, здобув найкращу для того часу освіту. У 18 років був призначений президентом Російської академії наук, а в 22 отримав гетьманську булаву за особистим наказом імператриці. І цей улюбленець долі, вихований за межами України, який ніби ніколи не прагнув повернутися до неї, раптом починає запроваджувати на Гетьманщині реформи, що мали на меті вивести його рідну землю на європейський рівень . Це коштувало йому булави й кар’єри .

Варіант 6. Прогнозовий

Визначення та оцінювання якостей особистості за впливом її ідей та діяльності на нащадків. Розвиток уміння зробити правильний прогноз розвитку особи, культури, суспільства, держави .

Приклад (історія України 8 клас)

Життя, ідеї та діяльність Г. С.Сковороди

Залишився сиротою в 9 років, виховувався невідомим монахом, мав визначні природні здібності ( голос, пам’ять, розум ), став найосвіченішою людиною своєї доби, українським Сократом, який не тільки проповідував добро, злагоду, справедливість, честь, порядність, а й сам жив за проголошуваними істинами. Його філософська спадщина мала вплив на людей 18- 19 ст., вона актуальна і сьогодні .

Варіант 7. Дослідницький

Метою його є дати учням уявлення про історичного діяча, його систему поглядів, діяльність. Оцінні судження формуються в учнів у процесі виконання лабораторно- практичних робіт .

Варіант 8 . Накопичувальний

Вивчення особистості здійснюється шляхом складання біографічних довідок, але за певною послідовною системою. Вчитель на початку року орієнтує учнів на вивчення певних історичних осіб. Накопичення інформації здійснюється учнями в урочний та позаурочний час, але за певними блоками. На кожен урок учень повинен дати свою порцію інформації. На кінець вивчення конкретного історичного періоду в учня накопичується матеріал, який дає йому змогу досить глибоко зрозуміти певну особистість.

Приклад – нарис "Геній українського народу Т.Г.Шевченко". (історія України 9 клас)

Варіант 9. Художньо – публіцистичний

Вивчення особистості здійснюється в процесі вивчення матеріалу підручника, хрестоматії, наукової, та додаткової літератури, закінчується написанням рефератів, повідомлень, есе, творів і мініатюр.

Цей метод не лише сприяє поглибленому вивченню особистості, а й допомагає розвивати творчі здібності дітей.

Приклад – нарис "Опальний князь Свидригайло" (історія України 7 клас).

Варіант 10 . Схематичний

Вивчення життя та діяльності історичних осіб через складання та використання схем- портретів. Схема – портрет універсальна форма роботи на всіх етапах уроку .Зокрема:

  1. при вивченні матеріалу . В такому разі ефективна буде не демонстрація готової схеми, а поступове її складання, синтез способом аплікації . Учні зможуть послідовно "будувати" образ, простежуючи процес формування особистості, її боротьбу з обставинами і самою собою ;
  2. на етапі закріплення (першого повторення ) вивченого матеріалу;
  3. при перевірці домашнього завдання . Досвід показує, що навіть учні з низьким рівнем знань і мотивації навчання, зацікавившись формою, досить успішно справляються із завданням. Гарні результати дав і такий прийом: опис зовнішнього портрета діяча; його характеристика на основі пам’ятки; характеристика схеми – портрета. Виконуються ці види робіт послідовно різними учнями, і вдумливий слухач зможе значно глибше осягнути долю, внутрішній світ персоналії і, в результаті, проникнути в духовну ауру певної епохи ;
  4. складання схеми – портрета можна пропонувати як творче домашнє завдання; тоді на наступному уроці доцільно організувати конкурс домашніх робіт;
  5. досить ефективним використання схеми-портрета, як наочного інструменту в ході лекцій і особливо на семінарських заняттях чи конференціях, коли учні виступають з повідомленнями про окремі моменти життя й діяльності історичної особи, а схема-портрет слугує завершальним етапом. підсумком заняття;
  6. на підсумкових, повторювально-узагальнюючих уроках. Тут також буде можливим порівняння окремих схем-портретів, наприклад, Ярослава Мудрого і Володимира Великого, І. Мазепи і П. Орлика .

Схеми-портрети можна з успіхом використовувати і в позакласній роботі .

Технологія складання схеми-портрета має враховувати вік учнів, загальний рівень їх підготовки. Крім того, слід мати на увазі той факт, що програми містять багато прізвищ персоналій і вчитель має визначитись у їх відборі. Це, по-перше, найвидатніші особистості; по-друге, доцільно відбирати переважно політичних діячів, державних лідерів, національних героїв; по-третє, велику роль відіграє наявність у вчителя необхідних матеріалів про конкретного діяча; по-четверте, не можна забувати діячів регіонального рівня .

Рекомендації щодо складання схем-портретів.

  1. Технологія складання схем-портретів має враховувати вік учнів: наприклад, схеми-портрети у середніх класах повинні бути більш символічними, а в старших – словесними.
  2. Схема-портрет повинна бути завершеною.
  3. Схема-портрет може бути єдиною, цілісною, а може складатися з окремих блоків: блок "Етапи життя", блок "Діяльність" ( наукова, політична, педагогічна ), блок "Сфери життя" ( суспільне, особисте ), блок "Характер і особисті якості" тощо .
  4. Схема-портрет повинна містити в собі проблему, неоднозначність оцінки діяльності персоналії.
  5. При складанні схеми-портрета до кожного історичного діяча добирається окрема форма, яка найбільше розкриває діяльність цієї особи, доцільним є використання кольорової гами.

Варіант 11. Ігровий

Вивчення історичних осіб здійснюється через застосування дидактичних ігор .

Разом з тим, оцінюючи особистість історичного діяча, важливо уникати наступних негативних явищ :

  • однобокого оцінювання історичних діячів залежно від політичного режиму та панівної ідеології;
  • штучного відокремлення діяльності історичної особи від життя народу (лідери країни разом з народом відповідають за досягнення та негаразди ) ;
  • категоричності в оцінках: застосування лише одного "кольору" - чорного або білого, розподіл на "наших" і не "наших", патріотів і зрадників, "націоналістів" і "комуняк" тощо;
  • прагнення видати себе за суддю, обвинувачуючи та виносячи вирок людині, що жила в іншій епосі з іншою системою цінностей;
  • недооцінювання наших сучасників з позиції натовпу – лише історія зможе дати їм об’єктивну оцінку.

Результатом цієї системної роботи має стати вміння учнів складати історичний портрет. На своїх уроках застосовую різноманітні способи вивчення історичної особистості. Надаю фрагменти уроків.

 

Категорія: Педагогічна лабораторія | Додав: Natalka
Переглядів: 2712 | Завантажень: 0 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024 Безкоштовний хостинг uCoz