. Застосування на уроках історії тестових технологій та інтерактивних форм навчання. - Педагогічна лабораторія - Каталог файлів - Борівська ЗОШ І-ІІІ ст. №1
Окружний опорний заклад "Борівська ЗОШ І-ІІІ ст. №1
Борівської районної ради Харківської області 
ім Героя Радянського Союзу В.С.Колісника"
Неділя, 22.07.2018, 05:31
ГоловнаРеєстраціяВхід Вітаю Вас Гість | RSS

Меню сайту

Категорії розділу
Мої файли [3]
ЗНО [0]
Педагогічна лабораторія [11]

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » Файли » Педагогічна лабораторія

Застосування на уроках історії тестових технологій та інтерактивних форм навчання.
25.04.2018, 20:59

Застосування інтерактивних форм навчання

та тестових технологій на уроках історії.

 

Формування цілісності історичних знань.

Однією із проблем викладання історії є комплексний підхід до засвоєння історичного матеріалу. Як правило більшість учнів в цілому володіють історичними факторами,  можуть викладати їх в хронологічній послідовності та знають найважливіші історичні дати. В той же час проблемою залишається формування у школі загального історичного світогляду. Учні досить абстрактно уявляють історичний процес, як єдине ціле. Учні повинні знати, в яку історичну епоху відбувається та чи інша історична подія,  в чому полягає її сутність та історичне значення. Теоретичні та фактологічні знання суміщують з знаннями про історичну добу (тисячоліття, століття, дата).

Одним з найважливіших напрямів розвитку сучасної школи є підвищення якості навчально-виховного процесу. Перехід людства до інформаційного суспільства ставить перед освітнім середовищем глобальну проблему – збільшення кількості та підвищення якості навчальної інформації в рамках незмінного навчального часу, за який повинна бути засвоєна ця інформація. Інструментом підвищення якості освіти разом із реформуванням змісту освіти виступає вдосконалення методики вивчення матеріалу, системи оцінювання, модернізація діагностики навчання учнів.

Саме тому у своїй практиці я намагаюсь поєднати на уроках використання інтерактивних форм навчання та тестових технологій.

Процедура тестування досить давно використовується в процесі викладання історії. У шкільній практиці в основному використовується підсумкове тестування, яке недостатньо впливає на сам навчальний процес. У контексті пропонованого педагогічного досвіду лежить використання навчального потенціалу тестових завдань під час проведення різних етапів уроку, для організації поточного контролю, самоконтролю, поєднання інтерактивних форм навчання та тестових технологій. Створення тестових систем контролю на уроках історії та якісна підготовка учнів до виконання тестів – головне питання, яке я намагаюся вирішити у своїй педагогічній практиці.

Важливою є підготовка учнів до виконання різнорівневих тестових завдань на різних етапах уроку з використанням інтерактивних форм роботи та перевірка рівня знань учнів за допомогою тестів. Розробка оперативної системи процесу підготовки та власне проведення контролю, що дозволяє об’єктивно оцінювати знання учнів, виявляти наявні прогалини в знаннях, навичках і уміннях у окремих учнів і у всього класу для внесення необхідних коректив в процес навчання, для вдосконалення його змісту, методів, засобів і форм організації.

У своїй педагогічній діяльності для контролю якості підготовки учнів з історії використовую різноманітні види та форми проведення уроків з використанням тестових технологій на різних етапах цих уроків та підготовки до їх проведення із застосуванням інтерактивних форм навчання.

На уроках необхідно працювати над формуванням умінь учнів щодо виконання тестових завдань, їх ефективного використання для вивчення, засвоєння та перевірки знань учнів, проведення поточного та тематичного оцінювання знань школярів. Формування навичок самостійної та групової підготовки до правильного виконання тестів шляхом застосування на уроках окремих форм інтерактивного навчання як методу підвищення ефективності засвоєння історичних знань учнями на уроках. Формування адекватної самооцінки особистості, моральної самосвідомості, цілеспрямованості, впевненості у своїх знаннях, виховання індивідуальних морально-вольових і психологічних якостей особистості, вміння співпрацювати.

Тестові завдання застосовую на уроках історії з 2008 року, коли  почав використовувати готові  шаблони тематичного контролю знань учнів з  розділів та тем у різних класах. З роками роботи в школі, став впроваджувати більш активно цей досвід у власній роботі (особливо після перших спроб впровадження ЗНО з історії для випускників 11 класів). З роками набув певного власного досвіду.

Елементи тестування використовую в процесі роботи постійно, але з часом почали формуватись в систему роботи. З початком інтенсивного впровадження тестових технологій для перевірки рівня знань учнів та запровадження ЗНО для учнів 11 класу став активно працювати над створенням власних тестових завдань, вивчав структуру тестів, методики їх побудови та застосування. В останні роки на уроках історії почав впроваджувати  використання елементів тестування на різних етапах проведення уроку,  для поточного, підсумкового та тематичного оцінювання знань. З метою якісної підготовки до проведення тестування та засвоєння історичних знань використовує певні форми інтерактивного навчання на уроках історії. Поряд із бланковим тестування запроваджую використання комп’ютерних тестів для перевірки знань учнів.

Пропонована форма роботи актуальна, оскільки відповідає реаліям сучасного суспільства і вимогам соціального замовлення (проведення ЗНО). Педагогічний досвід показує, що учні навчаються так, як їх перевіряють. Не існує такого вчителя, який би мав високі показники у своїй роботі, водночас нехтував перевіркою і оцінкою знань учнів.

Тестування дозволяє оперативно і неупереджено виявити глибину, обсяг, структуру, зміст, ієрархію знань, умінь і навичок, скорегувати форми і методи навчання. Тестові завдання розвивають у школярів уважність, спостережливість, збуджують інтерес до предмета, тренують пам’ять, підвищують їхню логічну культуру, а основне – закріплюють теоретичні знання, привчають учнів систематично готуватись до уроків. Безперечним є і те, що тестування допомагає здійснювати індивідуальний підхід у навчанні. Особливого значення тестовий контроль знань та вмінь учнів набуває у зв’язку з впровадженням в Україні зовнішнього незалежного оцінювання. Використання інтерактивних та тестових технологій на уроках історії допомагає закласти міцні базові знання учнів і якісно підготувати учнів до успішної здачі ДПА і ЗНО.

У ході розробки тестових завдань з історії я  визначив для себе основні правила створення тестів.

  1. Завдання мають бути розташовані від простого до складного.
  2. Кожне тестове завдання має оцінювати досягнення важливої та суттєвої освітньої цілі.
  3. Кожне тестове завдання має перевіряти відповідний рівень засвоєння знань.
  4. Варіанти відповідей мають бути однорідними.
  5. Інформація, що міститься в одному завданні не повинна,  давати відповідь на інше тестове завдання.
  6. Умова має  містити чітко сформульоване завдання.

Універсальність тестової технології, на моє глибоке переконання, полягає в тому, що вона достатньо гармонійно застосовується на різних етапах уроку, а сам тест дозволяє здійснювати різні види контролю: підготовчий, підсумковий, поточний, тематичний. На свої уроках я досить часто даю учням домашнє  завдання - скласти власні тести, що активізує пізнавальну діяльність класу і кожного учня зокрема.

  Досвід показує, що елементи тестових завдань з  історії можна використовувати на кожному уроці як засіб актуалізації знань, контролю навчальних досягнень учнів, виділяючи на тестування 10-15 хвилин уроку. Використання тестів під час поточного уроку дає змогу вчителю отримати інформацію про рівень знань учнів і своєчасно скорегувати засвоєння ними навчального матеріалу шляхом застосування інтерактивних форм навчання:

Етапи уроку

Форми інтерактивного навчання

Форми проведення тестів

Актуалізація навчальної діяльності

Мотивація навчальної діяльності

Вивчення нового матеріалу

Закріплення вивченого матеріалу

Повторення вивченого матеріалу

Перевірка знань учнів

Робота в парах

Метод «Мікрофон»

Робота в групах

Метод «Прес»

«Займи позицію»

«Навчаючи - учусь»

Метод «Ажурна пилка»

Метод «Кути»

Самостійна підготовка тестових завдань учнями

Бланкові тести

Комп'ютерні тести, створені програмами «MyTest» та «Test-W».

 

У своїй роботі я використовую бланкові тестові завдання та користуюсь найбільш простими, повнофункціональними програмами для створення комп'ютерних тестів «MyTest» та «Test-W», які безкоштовно можна скачати з Інтернету. Власне «MyTest» та «Test-W» - це система програм (програма тестування учнів, редактор тестів і журнал результатів) для створення і проведення комп'ютерного тестування, отримання й аналізу результатів, виставлення оцінки за відповідною шкалою.

Отже, тестування на сьогоднішній день – це можливість швидкого прийняття рішень, зосередженість, увага, вміння відбирати факти, тренування пам'яті.  І, насамперед, підготовка до ЗНО, що ставить в однакові "рамки" випускників шкіл, які оцінюються об'єктивними критеріями та умовами.

Застосування тестових технологій у поєднанні з формами інтерактивної роботи на уроці та практичне їх використання дає можливість не лише систематизувати та узагальнити величезний матеріал, але значно підвищує рівень розуміння учнями основних питань навчального змісту, складного матеріалу. Вони зможуть вільно оперувати знаннями, краще засвоюють причинно-наслідкові, хронологічні, картографічні  й інші зв’язки. В учнів будуть сформовані знання про основні  політичні, соціально-економічні, культурні події, явища та процеси минулого, діяльність видатних історичних діячів, а також сформовані загальнопредметні історичні уміння.

Постійний творчий пошук, робота над вдосконаленням своєї власної методики викладання, заданий темп роботи з учнями – все це приносить свої результати.

  Практичне дослідження ефективності використання тестів на уроках історії виявило як плюси так і мінуси цієї методики. Про позитивні результати в цій роботі говорилось дуже багато. Хочу підсумувати: тестування є більш якісним і об'єктивним способом оцінювання, його об'єктивність досягається шляхом стандартизації процедури проведення, перевірки показників якості завдань і тестів. Це справедливий метод, він ставить всіх учнів в рівні умови, як у процесі контролю, так і в процесі оцінки, практично виключаючи суб'єктивізм викладача. Саме це я вважаю більшим досягненням тестової методики.

 Розробка якісного тестового інструментарію - тривалий, трудомісткий і дорогий процес. Вчитель повинен розробляти тести, досконально володіючих технологією тестування, обовязково повинні бути враховані психологічні аспекти цієї методики.

На уроці вчитель історії повинен досягти, щоб тест  у поєднанні з інтерактивними формами дав можливість перевіряти і оцінювати високі, продуктивні рівні знань, пов'язані з творчістю, тобто ймовірнісні, абстрактні і методологічні знання.

Забезпечення об'єктивності і справедливості тесту вимагає прийняття спеціальних заходів з забезпечення конфіденційності тестових завдань. Тому при повторному застосуванні тесту бажано внесення до завдання змін та вдосконалення тестових завдань, потрібно розробляти декілька варіантів.

Ще поєднання інтерактивних технологій та тестування виключає (або зводить до мінімуму) присутній елемент випадковості (учень, який не відповів на просте запитання, може дати правильну відповідь на більш складну). Учні протягом уроків розбирають, аналізують, коментують тестові завдання, а не лише автоматично їх виконують.

 

Категорія: Педагогічна лабораторія | Додав: Natalka
Переглядів: 19 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2018 Безкоштовний хостинг uCoz